رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) كه اسوه ايمان و الگوى اخلاق و ادب و رفتارنيكو است، خود را ادب كرده پروردگار دانسته و مى فرمايد: «ادبنى ربى فاحسن تاديبى »؛ پروردگارم مرا ادب كرد و نيكو ادب كرد!
«سيره پيامبر»، يك كتاب ادب آموزى است. رفتار پيامبر، نمونه عالى اخلاقى و معاشرت والاست. به چند نمونه از ادب برخورد پيامبر باديگران اشاره مى كنيم:
رسول خدا (صلي الله عليه و آله) با هر كس روبه رو مى شد، سلام مى داد، هم به كوچك،هم بزرگ.
هيچ گاه پاى خود را پيش كسى دراز نمى كرد. هنگام نگاه، به صورت كسى خيره نمى شد، با چشم و ابرو به كسى اشاره نمى كرد،هنگام نشستن، تكيه نمى داد.
وقتى با مردم دست مى داد و مصافحه مى كرد، هيچ گاه دست خودرا عقب نمى كشيد، تا طرف مقابل دست خود را بكشد. هيچ خوراكى را مذمت نمى كرد. به هيچ كس دشنام و ناسزا نمى گفت و سخن ناراحت كننده اى بر زبان نمى آورد و بدى را با بدى پاسخ نمى گفت.زيرانداز خود را به عنوان اكرام، زير پاى كسى كه خدمتش مى رسيد پهن مى كرد.از روز بعثت تا دم مرگ، هرگز در حال تكيه دادن غذانخورد.هديه افراد را (هر چند اندك و ناچيز) قبول مى كرد.بيشتراوقات، رو به قبله مى نشست.زانوهايش را پيش اشخاص،باز نمى كرد و بيرون نمى آورد. بر تندخويى غريبه ها در سؤال ودرخواست و سخن صبر مى كرد. هيچ كس را ملامت و سرزنش نمى كرد و در پى كشف اسرار ديگران نبود.
خنده هايش تبسم بود و هرگز قهقهه سر نمى داد.بسيار شرمگين و باحيا بود. سخن كسى را قطع نمى كرد. از جلوى خودش غذامى خورد. كار افراد را به هر شكلى راه مى انداخت و ... بسيارى ازفضايل برجسته ديگر كه همه حاكى از روحى بلند و اخلاقى والا و ادبى متعالى بود.
ادب در معاشرت، ميزان رشد و شعور انسان است و هر كس به اندازه اى مى ارزد كه ادب دارد. عيار سنجش قيمت انسانى افراد، «ادب »آنان است.
وقتى مى توان با «ادب »، دلها را خريد و هنگامى كه «ادب داشتن »،نشانه ايمان و وسيله تقرب به خدا و محبوبيت نزد خالق و خلق است،چرا از سنت رسول خدا و سيره اولياء دين، ادب نياموزيم؟ ... آرى،ادب در گفتار و كردار، در خانه و جامعه، با كوچك و بزرگ، با خودى وغريبه، در همه جا ... و با همگان!
منبع:ziaossalehin.ir
برچسبها: ادب, حضرت محمد صلی الله علیه قواعد طلایی کسب احترام...
ما را در سایت قواعد طلایی کسب احترام دنبال میکنید
برچسب: پیامبرص, نویسنده: بازدید: 134 تاريخ: پنجشنبه 16 آذر 1396 ساعت: 13:40